Jumaat, 19 Mac 2010

Bahasa Menunjuk kan Bangsa

Apa Khabar semua warga TU. Doa dan harapan saya agar semuanya berada dalam keadaan yang baik, secara jasmani, ekonomi dan yang lebih penting rohani.
Hari ini saya ada banyak masa terluang kerana cuti hujung minggu di sini (Abu Dhabi).

Dalam tulisan saya kali ini saya sengaja memilih tajuk Bahasa Menunjuk kan Bangsa. Idea ini tercetus selepas saya berkesempatan berbual dengan kawan-kawan sekampung pagi ini. Saya sangat gembira kerana dalam zaman globalisasi ini, masih ada anak-anak muda khususnya dari Talantang yang fasih berbahasa Talantang, bukan sahaja bercakap tapi juga dalam penulisan.
Sepanjang perbualan saya dengan bebarapa kawan sekampung dalam FB kami menggunakan bahasa asli Talantang dan ini yang membuat saya sangat bergairah berbual dengan mereka. Walaupun boleh dikatakan bahawa bahasa kita suku Talantang hampir pupus namun saya melihat masih ada harapan untuk pulih sekiranya kita semua sehati dan sepakat untuk melakukan sesuatu kearah menyelamatkan bahasa Talantang dari pupus ditelan zaman.

Kita tidak perlu bersusah-payah untuk memikirkan aktiviti atau program yang besar untuk melakukan perkara ini. Apa yang saya cadangkan ialah tidak kira dimana kita berada, apabila kita berkomunikasi diantara sesama kita dari suku Talantang, apa pun bentuk atau cara kita berkomunikasi baik dengan talifon, sms atau chatting mari kita gunakan bahasa kita supaya kita dapat dilatih dan seterusnya menjadikan ia budaya kehidupan kita.

Semoga dengan cara ini kita boleh mewariskan bahasa kita suku Talantang kepada anak-anak kita generasi yang akan datang. Jangan nanti anak-anak kita tidak tahu bahasa sendiri kerana kelalaian kita yang ada sekarang ini...

Semoga tulisan saya kali ini mampu mambakar semangat kita untuk menggunakan bahasa Talantang...

Hidup Talantang!!!

Ba kopituka koimbagu....

Tiada ulasan: