Ahad, 25 April 2010

Dari Kota Marudu ke Kota Samarahan

Susunan : Abansey


Tahun 2005 merupakan permulaan bagi saya mengubah hidup keluarga. Bukanlah perubahan drastik sehingga mampu memberikan kekayaan kepada keluarga saya di Talantang tetapi permulaan yang mampu memberi kebahagian kepada keluarga yang jauh di Talantang. Hidup seorang diri di negeri orang merupakan satu cabaran baru bagi saya. Menjadi diri sendiri dan tidak lupa diri adalah perkara yang paling penting. Dari Kota Marudu (Kampung Talantang) ke Kota Samarahan (UNIMAS) bukanlah satu perkara yang mudah buat saya pada awalnya. Tetapi kerana ini adalah berkat dan peluang yang telah Allah Bapa sediakan untuk saya, saya perlu menggunakan peluang ini sebaiknya. Lima tahun bertekun menghabiskan masa sebagai pelajar universiti, sedikit pun tidak mengubah diri saya menjadi seorang yang tahu asal usul saya. Saya bersyukur kerana lahir dalam keluarga yang sentiasa menyokong saya dan sentiasa mendoakan kejayaan saya. Walaupun saya bukan datang dari keluarga yang mampu, saya jadikan itu sebagai satu lonjakan motivasi untuk saya mencapai kejayaan.


Kerana kesedaran seperti ini, saya sentiasa rindu untuk membantu anak-anak Talantang amnya dan pelajar SMK Tandek sekerap yang boleh. Saya tidak pernah mengharapkan balasan dari segi kewangan kerana itu bukan perkara utama dalam kehidupan saya. Satu-satunya perkara yang sentiasa menjadi keutamaan saya adalah mahu membantu para pelajar untuk memajukan diri seterusnya membantu meningkatkan taraf hidup keluarga masing-masing. Tidak ada perkara yang mampu membayar dan membeli kepuasan saya daripada melihat kejayaan anak-anak muda ini. Hampir empat tahun saya menabur benih kejayaan di SMK Tandek dan terbukti bahawa kejayaan bukan datang secara sendiri tetapi perlu di asah sehingga berkilau dan bersinar. Ramai di antara para pelajar yang telah menjadi peserta untuk program saya mengucapkan terima kasih kepada saya. Dengan sedikit ucapan terima kasih daripada mereka sudah cukup memberi kepuasan dalam diri saya. Tidak kurang juga klien-klien kaunseling saya yang berani berubah sehingga berjaya meningkatkan personaliti diri. Semua itu bukan dari saya sendiri tapi datang dari pendidikan yang saya ada dan sepenuhnya di pimpim oleh Allah Bapa.


Kerana itu, saya sentiasa berfikir jika sudah ramai anak-anak Kota Marudu yang berjaya...bila masanya untuk mereka menabur semula benih kejayaan itu kepada anak-anak Kota Marudu???Bukan sesuatu yang sukar untuk melaksanakan tanggungjawab seperti ini. Apa yang paling penting adalah tekad dan perancangan rapi sahaja. Kongsikan berkat kejayaan yang kita ada dengan orang lain maka segalanya akan ditambahkan kepada kita oleh Allah Bapa. Jangan sampai semua itu di tarik semula daripada kita.

Fikirkan dan renungkan bersama..

Salam rindu sayang dari Aban Gaban.

Tuhan Yesus Memberkati.

3 ulasan:

Unknown berkata...

Tahniah Ramsey, gunakanlah sepenuhnya Berkat-berkat dan Pemberian yang sungguh istimewa oleh Bapa Yang Maha Kuasa itu dan terus percaya bahawa tidak ada yang mustahil pa bila Dia mendahului setiap langkah perjalanan kita.

Tuhan Memberkatimu Ramsey.,

fred berkata...

Good job! Aban. Jeripayah mu tidak sia-sia. Saya yakin segala usaha mu akan mendatangkan hasil.

Saya percaya semua kejayaan yang dikecapi tidak datang dengan bergolek sahaja tetapi memerlukan usaha yang gigih tanpa mengenal kata putus-asa. Kita juga perlu membimbing anak-anak Talantang supaya mereka mampu menjadi seorang yang mempunyai impian kerana semiskin-miskin orang tidak ada yang lebih miskin dari orang yang tidak ada impian, dan impian saya ialah untuk melihat anak-anak muda khususnya anak-anak Talantang mampu merialisasikan impian mereka.

Semoga dengan mengambil contoh dari apa yang saudara Aban lakukan sedikit sebanyak mampu mengubah keadaan keluarga dan seterusnya masyarakat sekeliling kita.

Barakatan ko Kinoringan....

HT Ram Jonathan berkata...

itu yang paling penting tu..minta pimpinan Bapa dan lakukan yang terbaik..biar Bapa yang memimpin semuanya.